Reclame in Whatsapp is nog maar het begin

WhatsApp rolt advertenties uit in de app vanaf 2019.

Reclame is nog maar het begin, want om relevant te blijven moet de berichtenapp uitgroeien tot een platform.

Daarom introduceert de app ook betalende functies voor bedrijven, die WhatsApp Business kunnen inzetten als klantenservice-tool.

Uit een studie van Nielsen blijkt dat 56% van de ondervraagden de voorkeur geeft om en bedrijf te appen in plaats van te bellen. WhatsApps speelt hier op in met WhatsApp Business.

Niet reclame, maar wel nieuwe services zullen de app grondig veranderen.

Van chatapp naar ecosysteem

Chat apps willen meer zijn dan alleen maar een communicatietool: ze zijn op zoek naar een duurzaam verdienmodel.

het Chinese WeChat staat hier al verder in dan WhatsApp.

Met 900 miljoen actieve maandelijkse gebruikers per maand doet de app eigenlijk àlles: messaging, online shopping, offline betalen in restaurant etc.

WeChat heeft een ecosysteem gebouwd, waarmee het miljoenen gebruikers stevig aan zich weet te binden én er ook nog aan verdient.

Elk techbedrijf strijdt om de aandacht van de consument, interactie en tijd gespendeerd op de app.

Om users aan het ecosysteem te binden, verbreden ze hun services om volwaardige platformen te worden.

Kunnen chatapps overleven?

Gratis chat apps zijn op termijn geen winstgevend businessmodel. De verschillende apps zijn ook onderling inwisselbaar.

Om geld te verdienen, moet een app evolueren naar platform of ecosysteem.

De integratie van een betaalsysteem laat gebruikers de app vertrouwen en doet het engagement stijgen.

0 comments