Als ik meedoe aan de verkiezingen, dan niet zonder deze fotograaf

Je hoeft niets van politiek te kennen om de verkiezingsuitslag te voorspellen. Veel kiezers beoordelen kandidaten gewoon op hun uiterlijk. Dat bewijst dit experiment.

Amerikaanse proefpersonen konden vrij accuraat de winnaars van de Bulgaarse presidentsverkiezingen uit 2011 aanduiden… en dat enkel en alleen op basis van portretfoto’s… zonder dat iemand ooit van de Bulgaarse kandidaten had gehoord of gezien (!).

In een test moesten proefpersonen uit een reeks van 2 foto’s telkens de meest competente kandidaat kiezen.

Opvallend: een zeer ruime meerderheid van de proefpersonen kon juist gokken & de winnaars van de Bulgaarse verkiezingen aanduiden.

70% gokt juist, zonder iets van politiek te kennen

Toeval?

Toch niet. Kiezers maken hun keuze vooral op basis van uiterlijke kenmerken. En in het geval van politici, verwachten we dat ze “leiderschap” uitstralen. Prestaties of beloftes blijken zijn dus niet doorslaggevend in deze stemming, maar wel het gezicht.

Dat blijkt uit onderzoek van de psycholoog Alexander Todorov en zijn collega’s, verbonden aan de Universiteit van Princeton. In een ander onderzoek van Tordorov weet gemiddeld 70% van de proefpersonen de winnaars van de verkiezingen aan te duiden, op basis van portretfoto’s.

test

Als je dezelfde gezichten voorlegt aan kinderen, krijg je een gelijkaardig resultaat. Alleen moeten kinderen hier niet kiezen voor een politieker, maar wel voor een kapitein voor een avontuurlijke bootreis vol hindernissen.

Hoe komt dit?

The Expert Fallacy

De perceptie die we hebben van mensen, wordt gevormd door oppervlakkige kenmerken. Om te bepalen of iemand al dan niet competent is, baseren we ons eigenlijk vooral op het uiterlijk.

Artsen die witte jassen dragen of verkopers met een maatpak, komen geloofwaardig over. Dat fenomeen staat bekend als “The Expert Fallacy“. Als iemand zich gedraagt of eruit ziet als een deskundige, dan gaan we ervan uit dat dit ook daadwerkelijk een expert is.

We vormen ons automatisch een beeld van hoe mensen er in bepaalde rollen moeten uitzien. Betrouwbaarheid en leiderschap zijn bijvoorbeeld kenmerken die we van politici verwachten. En aangezien we politici voornamelijk beoordelen op hun gezicht, is de kwaliteit van een portretfoto heel belangrijk. Politieke marketeers weten dat als geen ander.

Oefen de Squinch

Fotograaf Peter Hurley deelt twee tips over hoe je een verbluffende portretfoto maakt.

Hurley, is een voormalig fotomodel en heeft zich gespecialiseerd in portretfotografie. Zijn doelgroep bestaat vooral uit acteurs, actrices en modellen, die voor castings een overtuigende foto nodig hebben.

Hij deelt twee video’s die een headshot spectaculair kunnen verbeteren. Kijk maar eens naar deze voor & na foto’s.

squinchba1
squinchba3
squinchba2

Waarom zijn de mensen aan de rechterzijde er zo zelfverzekerd uit? Dat komt door de “squinch”, een techniek die hier beschreven wordt door fotograaf Peter Hurley.

Een heel verschil met de angst en onzekerheid die je uitstraalt als je met opengesperde ogen in de cameralens kijkt.

Wie politieke ambities heeft, kan dus best de “Squinch” oefenen voor de spiegel. Foto’s met een squinch zouden het waarschijnlijk bijzonder goed doen in de test van Alexander Todorov.

0 comments